TRAXIO-marktonderzoek : 32% van de particuliere klanten wil (eindelijk) opnieuw auto’s kopen

Fysiek bezoek aan de showroom blijft voor 24% van de klanten het belangrijkste informatie- en shoppingkanaal.

10/01/2024

Voor de vierde keer op rij organiseerde TRAXIO in november een representatief marktonderzoek bij 2.000 Belgische consumenten naar hun aankoopintentie van een nieuwe of tweedehandse wagen. Nu we stilaan de ‘perfecte storm’ van het Corona-virus, de lange levertermijnen en de inflatieboost achter ons laten, blijkt dat 32% van de ondervraagde particuliere klanten - eindelijk - terug een nieuwe wagen wil kopen. Dat is een stijging met 12% ten opzichte van vorig jaar en een verdubbeling ten opzichte van 2022! Bovendien geeft 20% aan van plan te zijn om in 2024 een occasie wagen te kopen, een stijging met 5% ten opzichte van 2023 en ook hier een verdubbeling ten opzichte van 2022.
Ondanks de digitale revolutie blijft een fysiek bezoek aan de showroom voor 24% van de respondenten het belangrijkste informatie- en shoppingkanaal.

 

Opvallend is dat de intentie om een wagen te kopen dit jaar gelijk loopt tussen de verschillende regio’s. Vorig jaar lag die nog een pak lager voor de Vlamingen maar nu scoren ze quasi gelijk met de Waalse en Brusselse respondenten (32% vs 33% voor de nieuwe wagens, 20% voor de tweedehandswagens.

Voor de aankoop van een nieuwe wagen zien we een positieve kentering bij de leeftijdscategorie van de 65+’ers want zij stappen voor 2024 opnieuw in de race naar een nieuwe wagen (stijging van 4% naar 27%!). Ook bij de jongeren een stevige stijging – zij steken de andere leeftijdscategorieën voorbij.
De 50-64’ers zijn dan weer amper geïnteresseerd in een occasie, maar de groep van 18 tot 49 jaar duidelijk wel, merkelijk meer dan vorig jaar overigens.
Het lijkt erop dat consumenten van alle leeftijden nu wel openstaan voor een nieuwe of tweedehandswagen.

Fysiek showroombezoek opnieuw aantrekkelijk
Het Corona-effect ligt duidelijk achter ons want aantal respondenten dat enkel de fysieke showroom wil bezoeken, is bijna verdubbeld ten opzichte van twee jaar geleden: van 12% naar 24% - enkel de ouderen haken hierbij af. Het aandeel van de uitsluitend digitale showroombezoekers is gestegen naar 13% (bijna een verdubbeling op 2 jaar tijd), de hybride bezoekers klommen stevig naar 24%. Het lijkt er dus op dat de maanden januari en februari met hun ‘salon’condities dit jaar veel volk op de been zouden kunnen brengen!

 

Showroombezoek is belangrijk tijdens de verschillende fasen van de aankoop van een nieuwe wagen, vooral tijdens de beginfase (48%). Showroombezoek in de beslissingsfase wordt minder belangrijk – een duidelijke tendens over de jaren heen – en bij de bestelbon wil nog minder dan een kwart aanwezig zijn. Het belang van de twee eerste fasen blijft dus doorslaggevend.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.
De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 15 januari 2024

Foto: DLabours

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy